Finn.no – den ledende norske plattformtjenesten

Digital plattform, hva er det?

En digital plattform er en type forretningsmodell som skal skape verdi gjennom å fasilitere transaksjoner mellom flere uavhengige grupper. Disse gruppene pleier å være konsumenter og produsenter. Plattformen er ikke teknologi i seg selv, men en forretningsmodell som bruker programvare som fundament, det vil si at teknologien ikke utgjør en digital plattform i seg selv.

Plattformene eier ikke selve produksjonen, men skaper nettsamfunn og markeder hvor produksjonen omsettes. 

Det finnes mange plattformer innen tjenester, produkter, betaling, sosiale nettverk, kommunikasjon, programmering og i digitalt innhold. Noen kjente plattform selskaper er Uber, Airbnb, Vipps, Paypal, Facebook og Spotify. 

Plattformtjenesten blir mer lønnsom desto flere brukere. Selskaper som Facebook, Google og LinkedIn scorer høyt på nettverkseffeter ettersom det er mange som bruker disse digitale tjenestene. Tjenestene tjener profitt på datafangst, som benyttes av aktører som bruker innsikt i personer, digital adferd og preferanser i sin egen markedsføring.

Verdiskapning i plattformtjenesten

Det finnes flere grunner til at digitale plattformer er så verdifulle som de er. En plattform kan skape signifikante verdier gjennom å muliggjøre kommunikasjon og transaksjoner som ellers ikke ville funnet sted. Et eksempel på dette er er Airbnb som produserer oversikter over tilgjengelige overnattingsmuligheter på toppen av plattformen. Det vil si at hvis du ikke er på plattformen blir det heller ingen overnatting. 

Et annet verdifullt moment i plattformtjenesten er at de har lavere driftskostnader fordi de ikke produserer fysiske varer eller holder lager. Et godt eksempel her er finn.no Her kan du kjøpe og selge fysiske produkter, men produktene blir ikke sendt av finn.no selv men er et mellomledd mellom produsent/selger og kjøper. Da kutter finn.no ned på mange kostnader fordi de slipper dyre lagerkostnader og produksjon. 

Her ser du en figur som viser forskjellen mellom den tradisjonelle økonomien og og den digitale økonomien. 

Bildet er hentet fra www.markedspartner.no

Finn.no – mulighetens marked

Finn.no er er norsk markedsplass for formidler annonser og tjenester til privatpersoner og bedrifter. I mars 2000 etablerte de seg og nå er det rundt 400 ansatte i firmaet. Finn.no regnes som Norges største tjeneste på nett og det er Schibsted Media Group. Selskapet har siden 2000 hatt stor vekst og tilbyr i dag langt flere tjenester enn kjøp og salg. I dag er plattformen et sted der man finner stillingsannonser, reiser, oppdrag, brukte og nye produkter og dating. Den norske plattformtjenesten tjente før penger på at folk la ut annonser, men det gjør de ikke i dag. I dag tjener de penger på annonser.

Screenshot fra finn.no

Brukerne til finn.no

Finn.no er en delingsplattform som blir brukt av mange tusenvis av mennesker hver dag. Schibsted sin undersøkelse skriver de at totaltsett er det flest mellom 30-49 åringer som benytter seg mest av finn og av de er det 54% menn og 46% kvinner.

Når det kommer til hvor i landet det er flest som benytter seg av tjenesten er det på Sør-og Vestlandet, de utgjør 31% av brukerene. Det er også mange brukere i Oslo/Akershus og på østlandet.

I plattformer som finn.no ser man hele tiden på transaksjonskostnader, og hvordan det er mulig å senke disse. Men hva er egentlig en transarksjonskostnad og hva gjør finn.no for å senke disse mest mulig?

Transaksjonskostnader

Hva er en transaksjonskostnad? En transaksjonskostnad er de ressursene vi benytter oss av for å finne frem til og gjøre det beste valget når vi skal kjøpe et produkt eller en tjeneste. Det kan være tid man bruker på å innhente informasjon om kvalitet og pris, forhindre at man blir lurt eller av andre aktører i markedet. En transaksjonskostnad kan deles inn i flere typer. Vi Hart søke- og informasjonskostnader, forhandlingskostnader, evalueringskostnad og tvangskostnader.

Kilder:

https://hjemmehos.finn.no/hc/no/articles/211817929-Fakta-om-oss

https://blogg.markedspartner.no/ledelse/hvorfor-er-digitale-plattformer-sa-verdifulle

https://www.finn.no

https://www.magma.no/transaksjonskostnader-og-bedrifters-eksistens

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *