Fra filmruller til instagram

Denne uken var det studiestart igjen og på planen stod digital markedsføring. I de neste ukene skal vi ha om digital økonomi og forretningsmodeller med foreleser Arne Krokan http://www.krokan.com/arne/. I denne forelesningen snakket vi om plattformer, ny teknologi og fordeler og ulemper med kunstig intelligens. Vi snakket også om utviklingen av teknologien. Disse temaene er svært spennende og aktuelle i dagens samfunn. For hvordan kommer verden til å se ut i fremtiden?

Disrubtiv endring

I forelesningen tok vi for oss teknologi som har endret seg fullstendig fra mekanistisk til elektronisk. Dette kaller vi for disruptiv endring. Begrepet disrupt betyr å forstyrre, vi snakker derfor om «forstyrrende» endringer. Teknologien forstyrrer det eksisterende markedet og skaper endring. (www.estudie.no) Et eksempel på en distrubtiv endring er fra man bruke skrivemaskinen til datamaskiner.

Fra Kodak til Instagram

Et eksempel på en disrubtiv endring er kamera bransjen fra Kodak til Instagram. Kodak var et like kjent navn som Coca-Cola mener mange. Bedriften solgte filmruller for kameraer. Det gikk så bra med bedriften og etterhvert begynte mennesker fra hele verden å beskrive fine øyeblikk som et Kodak øyeblikk (www.aftenposten.no).

Det er ikke veldig mange år siden man brukte slike filmruller, i dagens samfunn er de svært sjelden å se. Folk flest bruker mobiltelefonen til å fange fine øyeblikk og en ny plattform har gjort det mulig for oss å dele disse fine øyeblikkene med hverandre. Instagram ble lansert høsten 2010. Tjenesten har gjort det mulig for å enkelt ta bilder, legge til effekter og dele disse bildene på sosiale medier.

Veien fra filmruller til Instagram har vært lang, og endringene har vært store og jeg er sikker på at vi kommer til å se mange flere endringer i samfunnet og flere plattformer som vil overta det eksisterende markedet. Det blir spennende å se hva fremtiden vil bringe.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *